Page 49 - 2017_yili_faaliyet_raporu
P. 49

»» Faiz Giderleri; belediyenin yıl içerisinde borçlandığı iç ve dış kredi faiz ödeneklerinin takip
      edildiği bir gider kalemidir.

  »» Cari Transferler; sosyal sorumluluk gereği; dar gelirli vatandaşlara yapılan ayni ve nakdi yar-
      dımlar, kar amacı gütmeyen kuruluşlara, kurumlara yapılan yardımlar ile gerek yurt içi gerekse
      uluslararası birliklere üyelik aidatları, sosyal amaçlı transferler İller Bankası Ortaklık Payı gibi
      giderlerden oluşmaktadır.

  »» Sermaye Giderleri; normal ömrü bir yıldan fazla olan mal ve hizmet alımları, mamul mal alım-
      ları, Menkul Sermaye Üretim Giderleri, Gayrı Maddi Hak Alımları, Gayrimenkul Alımları ve Ka-
      mulaştırması, Gayrimenkul Sermaye Üretim Giderleri, Gayrimenkul Büyük Onarım Giderleri
      harcama kalemlerinin detaylarından oluşmaktadır.

  »» Sermaye Transferleri; bütçe dışına sermaye birikimi amaçlayan veya sermaye nitelikli mal ve
      hizmetlerin finansmanı amacıyla yapılan karşılıksız ödemelerdir.

  »» Borç Verme; bir mali hakka dayanan veya devletin teşebbüs mülkiyetinde hisse (sermaye) ka-
      tılımına neden olan ve likidite yönetimi veya kazanç sağlama amaçları dışında kamusal amaç-
      larla yapılan ödemeleri kapsamaktadır.

Ekonomik sınıflandırmanın 1.düzeyinde değerlendirilen 2017 mali yılı gider bütçesi ile birimlere
verilen toplam ödenek miktarı 845.132.000,00 TL’dir. Birimler bu ödeneğin 678.521.133,30’nu har-
cayarak % 80,29’lik bir gerçekleşme oranı sağlamışlardır. Ekonomik sınıflandırmanın birinci düze-
yinde Ocak-Aralık 2017 tarihleri arasındaki bütçe gerçekleşmelerinde harcamalar arasında ilk sırayı
294 milyon TL’lik bir tutar ve % 43,3’luk gerçekleşme ile Mal ve Hizmet Alımı almıştır. Yıllık gerçek-
leşme verilerinde cari giderler sınıfında yer alan 01 Personel giderleri, 02 SGK ödemeleri 03 Mal ve
Hizmet Alımları toplamı harcamaların % 57’ sine tekabül etmekteyken, sermaye giderleri % 38’lik
bir oranla gerçekleşmiştir.

3. Mali Denetim Sonuçları
İç Denetimler

İç denetim; kurum faaliyetlerinin, iş ve işlemlerinin ve bunlara dayanak olan kararlarının, kurumun
kendi kurul ve birimleri tarafından teftiş ve denetlemeye tabi tutmasıdır. Bu denetim, alt kademe-
lerdeki personelin, üst kademe yöneticileri ve kurulları tarafından kontrol edilmesi suretiyle ola-
bileceği gibi, iç denetim birim başkanlığı, teftiş kurulu başkanlığı ve belediye meclisi tarafından da
yapılabilmektedir.

İç Denetim Birim Başkanlığı; 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun 65. Maddesi
ve 5436 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Karar-
namelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 16’ncı maddesi uyarınca; 28.08.2006 tarih ve
2006/10911 sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile Diyarbakır Büyükşehir Belediyesine İç Denetçi kadroları
ihdas edilmiştir. İç Denetim Birimi Başkanlığı, kurumun iş ve işlem süreçlerine, performans deneti-
mi, mali denetim, sistem ve uygunluk denetimi yoluyla değer katmayı, geliştirmeyi hedeflemekte-
dir. 5436 Sayılı Kanunla değişik 63 üncü maddesinin son fıkrası gereğince Diyarbakır Büyükşehir
Belediye Meclisinin 11.02.2008 tarih ve 22 tarihli oluruna istinaden, doğrudan Başkanlık Makamına
bağlı olarak kurulmuş olup; 5018 sayılı Kanunun 5436 Sayılı Kanunla değişik 65 inci maddesinin son
fıkrasına dayanılarak 12.07.2006 tarih ve 26226 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “İç Denetçilerin
Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik” çerçevesinde görev yapmaktadır.

Halen üç (3) İç Denetçi ile görev yapan İç Denetim Birimi, Belediyemizin işlem ve faaliyetlerinin
amaç ve politikalara, kalkınma planına, programlara, stratejik plana, performans programına ve
mevzuata uygun olarak planlanmasını ve yürütülmesini, kaynakların etkili, ekonomik ve verimli kul-
lanılmasını, üretilen bilgilerin güvenilirliğini, bütünlüğünü ve zamanında elde edilebilirliğine katkı
sağlamak amacıyla performans, mali, sistem ve uygunluk denetimleri yapmaktadır.

                                                                                                            Faaliyet Raporu 2017 49
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54