Page 31 - 2017_yili_faaliyet_raporu
P. 31

6. Yönetim ve İç Kontrol Sistemi                      doğrudan en üst yönetimle tartışabildikleri gibi
I. Yönetim ve Karar Alma Mekanizması                  bu uygulama hiyerarşik olarak amirler üzerin-
                                                      den de yürütülebilmektedir. Ayrıca, çalışanların
Kurumsal faaliyetler genel olarak iki şekilde or-     doğrudan vatandaşla görüş alışverişi yapabildi-
taya çıkmaktadır:                                     ği ve üst yönetimin de katıldığı karma gruplar
                                                      da oluşturulabilmektedir. Bu karma grupların
  99 Mevzuattan kaynaklı rutin işler (vatandaşla      oluşturulması, sivil toplum örgütlerinin ve diğer
      olan işler ya da yasal düzenlemeler gereği      kamu kuruluşlarının yer aldığı Kent Konseyi gibi
      yapılan periyodik görevler)                     platformlarda da düzenlenebilmektedir.

  99 Kurumsal politikalar kapsamında üst yöne-        Karar alma süreçlerinin “katılımcılarının” yanı
      ticilerin belirlediği faaliyet ve projeler      sıra “ilkeler” boyutu, katılımcı tarafların tartışma
                                                      çerçevesini belirler. Öncelikle yerine getirilecek
Birimlerde işlerin yerine getirilmesi bu iki görev    en basit hizmetlerin bile kurumsal politikalarla,
kaynağının ihtiyaç duyduğu detay ve kapsam            kurumun misyonuyla ve uzun vadeli planlarıyla
neticesinde belirlenir. Bazı durumlarda şube          uyumunun bu tartışma süreçlerinde göz önün-
müdürlüğü düzeyinde görevler/hizmetler yerine         de bulundurulması ve bunun yanı sıra alınacak
getirilip neticelendirilirken birçok durumda dai-     kararlarda mevcut bilgi birikiminin (literatürün)
re başkanı ve daha üst düzey yönetimin yetkisi        ve deneyimlerin yeterince araştırılması gerek-
ve onayı gerekebilmektedir. Ayrıca yerine getiri-     mektedir. Kurumsal politika hiyerarşisinde ve
lecek işlere ilişkin yeterli araştırmanın yapılması,  stratejik planlama yaklaşımında kararların her
katılımcı yöntemlerle farklı görüşlerin alınması      zaman bir üst amaçla ve bu amacın da daha üst
ve üst yönetimin bilgilendirilerek uygulamalara       stratejik amaçlarla uyumunu gözetmek ve bu
son şeklinin verilmesi gibi daha karmaşık aşa-        kararları yerine getirirken faaliyetlerin kurumsal
malar da yer yer uygulanmaktadır.                     ilkeler ve değerlerle sınanmasını sağlamak, hem
                                                      katılım süreçlerinin sağlıklı yürümesine yardımcı
Kurumda karar alma süreçleri teknik olarak im-        olmakta hem de kurumun uzun vadeli hedef-
za yetkisi üzerinden yürümesine karşın karar          lerinden sapmasını engellemektedir. Kurumun
alma süreçlerinin oldukça farklı boyutları mev-       stratejik amaçlarının belirlenmesinde benzer
cuttur. İlkesel olarak karar alma süreçlerinde,       katılımcı süreçlerin uygulanması ise değişen ih-
tarafların o kararlardan etkilenme düzeylerine        tiyaçlar ve taleplerden doğacak olası çelişkileri
göre sürece katılmaları öngörülmektedir. Bu           ve ihtilafları azaltmaktadır.
noktada, vatandaşlar, paydaşlar ve çalışanlarla
görüş alışverişi, etki ve önem düzeyi bakımından      Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi’nde politika
en önemli tarafların karar sürecine katılımı an-      belirlemede genel anlayış, vatandaşları, kamu
lamında vazgeçilmezdir. Sivil toplum temsilcileri     ve sivil toplum kuruluşlarını ve kendi çalışan-
daha teknik ve spesifik anlamda toplumsal has-        larını karar süreçlerine dâhil etme, öncelik kul-
sasiyetleri temsil etmesi açısından önemli aktör-     lanmalarını ve sorumluluk almalarını sağlama
lerdir ve ilgili alanlarda görüşlerine başvurulma-    yönündedir. Bu bakımdan, katılım ile birlikte ön-
sı gerekmektedir. Kamu hizmeti sunumunda,             celik, sorumluluk, hesap verme bilinci üzerinden
kamu kaynaklarının israf edilmemesi açısından         yürüyen karar alma süreçleri, kurumsal politika
ilgili diğer kamu kuruluşlarıyla koordinasyon ve      belirleme ve hizmet sunmanın temel özellikle-
işbirliği ise hem süreci/hizmetleri geliştirici-uy-   rinden biridir.
gulamayı kolaylaştırıcı hem de kaynakların etkin
ve verimli kullanımını sağlayıcı yönüyle ihmal        II. ÖN MALİ KONTROL
edilmemesi gereken bir süreç aşamasıdır. Taraf-
larla bir araya gelme ve karar alma süreçlerini       Ön Mali Kontrol, idarenin gelir, gider, varlık ve
tartışma aşamaları, karma ve hiyerarşik grup-         yükümlülüklerine ilişkin mali karar ve işlemlerin;
lar şeklinde tasarlanabilmektedir. Çalışanlar,        idarenin bütçesi, bütçe tertibi, kullanılabilir öde-
teknik ve uygulama aşamalarındaki önerilerini         nek tutarı, ayrıntılı harcama programı, finans-

                                                      Faaliyet Raporu 2017 31
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36